دومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی فضای مجازی قزوین برگزار شد

حجت‌الاسلام سیدمطهر علیزاده، کارشناس مسائل مذهبی و فضای مجازی در ابتدای این نشست اظهار کرد: فرهنگ یک جامعه شاخصه شناخت یک جامعه است و آنچه که در یک جامعه رواج دارد و مرسوم است فرهنگ تلقی می‌شود و نیز فرهنگ با رواج یافتگی برابر نیست اما مؤلفه‌ مهمی است که نیاز به توجه دارد.

وی در خصوص مؤلفه‌های تشکیل فرهنگ اظهار کرد: عقاید و باورها، نگرش‌ها، قضاوت‌ها و تلقی‌ها، علایق و گرایش‌ها، آداب و رسوم و رفتار و آداب شخصی از مؤلفه‌هایی است که در شکل‌گیری فرهنگ جوامع امری مهم است.

کارشناس مسائل مذهبی و فضای مجازی ادامه داد: فرهنگ اجرای جنگ نرم الزامات و قوانین است و اگر موضوعی به فرهنگ تبدیل شد نیازی به وضع قوانین و دستورات الزام‌آور نیست.

علیزاده با اشاره به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بیان کرد: شبکه‌های اجتماعی پدیده نوینی است که تأثیر بالایی در تغییر و ایجاد فرهنگ دارد و بحث رواج یافتگی که یکی از مؤلفه‌های تشکیل فرهنگ جوامع است، مصداق این موضوع است.

این کارشناس تشریح کرد: شبکه‌های اجتماعی ابزاری است برای به مقصود رساندن اهداف دشمنان و صهیونیست‌ها که چیزی جز تغییر و تحول در سطح جهانی نیست و در این راه دشمن برای پیشبرد اهداف خود یکی از مؤثرترین راه‌ها که تسهیل روابط را به دنبال دارد، به کار برده است.

کارشناس مسائل مذهبی و فضای مجازی خاطرنشان کرد: مسلمانان باید به صورت جبهه‌ای عمل کنند زیرا دشمن در مقابل ما جبهه گرفته و با برنامه‌ها‌ی گوناگون ذائقه سنجی کرده و به مقصود خود می‌رسد.

علیزاده با اشاره به تأثیرات شبکه‌های اجتماعی یادآور شد: ما همواره در حال امتحان هستیم و این شبکه‌ها نیز به نوبه خود بستر امتحان است و امروزه که در عصر تکنولوژی و فضاهای مجازی هستیم این تناسب رعایت شده و این فضا‌های مجازی زمینه امتحان ما را فراهم کرده است.

وی ادامه داد: انسان به صورت ذاتی زیبایی را دوست دارد بنابراین باید زیبایی دین را درک کرده تا بتوانیم آن را به دیگران منتقل کنیم و به هدف خود که افزایش مؤمنان است، دست یابیم.

کارشناس مسائل مذهبی و فضای مجازی تصریح کرد: برای انتقال این زیبایی باید اهل معنویت باشیم و در ابتدا خود این زیبایی‌ها را درک و لمس کرده باشیم دیندارانی که زیبایی دین را درک نکرده‌اند، خطر اصلی جامعه محسوب می‌شوند.

علیزاده خاطرنشان کرد: درک زیبایی‌های دین مهم است اما کافی نیست بنابراین باید نفرت از کفر نیز چاشنی کار باشد که رنگ و بوی کار را کامل می‌کند و کسانی که این خصوصیات را ندارند با کسب این موارد می‌توانند در این رسالت ایفای نقش کنند.

وی توضیح داد: باید چنان معنویت و دینداری را گسترش دهیم که کسی توان و جرات گناه کردن را نداشته باشد و برای این امر می‌توان اتاق فکری تشکیل داد و محتوایی تولید کرد و دست‌رنج این افکار را انتشار داد و یا از شبکه‌های جایگزین استفاده کرد.

کارشناس مسائل مذهبی و فضای مجازی اظهار کرد: بالاترین رسالت انتقال پیام و زیبایی‌های دین است و کسانی که به درک این زیبایی‌ها رسیده‌اند و این لذت را چشیده‌اند قادر به اشتراک دینداری و معنویت هستند.